Przy zwalnianiu pamiętaj nie tylko o pracownikach rozstających się z organizacją.
autor:
Jolanta Jastrzębska
Career & Talent Development Expert
Firmy przygotowując zmiany strukturalnie, często koncentrują się, co jest zrozumiałe, na pracownikach, z którymi muszą się rozstać. Proces przeprowadzania organizacji przez zmianę, jest jednak procesem bardzo skomplikowanym. Trzeba mieć na uwadze , że firma jest systemem złożonym i połączonym, dlatego zmiana w jednym obszarze zawsze wpływa na pozostałe. Tym samym pracownicy zostający w organizacji także potrzebują dużego wsparcia, aby poradzić sobie z lękiem i niepewnością a managerowie powinni zadbać o to, żeby poziom motywacji i efektywności działania pracowników nie obniżyły się.
Co zatem może zrobić manager?
- Jasno komunikować, co się dzieje lub co się wydarzy.
- Pokazywać, że pracownicy pozostający w organizacji są ważni.
- Podkreślać, jakie mają obowiązki – niektóre z nich mogą się zmienić.
- Podkreślać, jakie manager ma oczekiwania wobec pracowników.
- Zrozumieć, jakie są wewnętrzne motywacje pracowników i w jaki sposób organizacja może ich wesprzeć, pozwalając na realizację ich wewnętrznych celów, oczywiście w zgodzie ze strategią firmy.
Niezwykle ważne jest pokazanie pracownikom zostającym w organizacji obecnej sytuacji, jako szansy do rozwoju wyróżniających się na rynku kompetencji.
Powyższe zadania mogą być wyzwaniem dla managera, dlatego ważne jest jego osobiste nastawienie do zmiany, rozumienie procesów przebiegających w organizacji oraz pewne i zdecydowane reprezentowanie pracodawcy w komunikowaniu trudnych decyzji. Z tym wiąże się też przygotowanie emocjonalne do rozmów z pracownikami.
Warto skorzystać ze wsparcia konsultantów zewnętrznych, którzy mają nie tylko wiedzę psychologiczną i biznesową, ale też pomagają spojrzeć na procesy z innej perspektywy.
Konsultanci w zespole Right Management uczestniczą w procesach przeprowadzania organizacji przez zmianę. Prowadzimy warsztaty dla managerów i kadry zarządzającej dotyczące wszystkich ważnych aspektów związanych z procesem. Uczestniczymy w rozmowach z pracownikami, także przy zwalnianiu pracowników, zapewniamy im wsparcie psychologiczne w momencie wręczania wypowiedzeń oraz prowadzimy programy outplacementowe dla osób odchodzących z organizacji.