Managerowie potrzebują wsparcia przy przeprowadzaniu pracowników przez zmianę.
autor:
Jolanta Jastrzębska
Career & Talent Development Expert
Każda transformacja w organizacji to nie tylko nowe wyzwania dla pracowników. Już sama perspektywa zmiany może budzić lęk i niechęć oraz wpływać na utratę poczucia bezpieczeństwa i obniżenie motywacji.
W procesie transformacji ważną rolę odgrywa kadra managerska, dlatego niezbędne jest zadbanie o dobre przygotowanie managerów do przeprowadzenia zmiany. Warto przy tym przeanalizować i zabezpieczyć następujące obszary:
- Odpowiednie kompetencje managerów inn. umiejętność przeprowadzenia zmiany, odporność na stres, elastyczność, podejmowanie decyzji w sytuacji kryzysowej, znajomość psychologicznego aspektu przeprowadzania przez zmianę pracowników.
Planując procesy restrukturyzacyjne organizacje często zapominają i nie biorą pod uwagę psychologicznego aspektu zmiany. Zazwyczaj stojąc w obliczu zmian nie od razu akceptujemy to co się dzieje. Zawsze potrzebujemy czasu, żeby zmianę zrozumieć i pogodzić się z nią. Taki sam proces zachodzi w przypadku każdej zmiany w życiu, także podczas wprowadzania zmian w organizacji. Z psychologicznego punktu widzenia, żeby pracownik zaczął dobrze współpracować, musi przejść przez cały proces pogodzenia się ze zmianą, od unikania zmiany przez opór aż do eksperymentowania i integracji (zaangażowania). Ważne jest rozumienie i wyczuwanie procesów psychologicznych, ponieważ dzięki temu pracownicy mogą otrzymać odpowiednie wsparcie, co wpłynie pozytywnie na utrzymanie ich zaangażowania i motywacji.
- Wiedza na temat transformacji: co się zmieni, w jakim zakresie, w jakim terminie, co jest wiadome a co jeszcze nie, jakie zmiany i w jaki sposób należy komunikować do zespołu.
Kadra managerska przede wszystkim powinna zrozumieć zmianę, wiedzieć z czego ona wynika oraz dlaczego w firmie podejmowane są takie, a nie inne decyzje. Ważne jest również to, aby managerowie wiedzieli, czego wymaga od nich organizacja, żeby zmiana została dobrze przeprowadzona, jakie informacje i na jakim etapie mogą być przekazywane pracownikom, tak żeby zadbać o dobrą komunikację i nie zostawiać pola na domysły.
Niezwykle istotne jest zatem zaplanowanie komunikacji w tym logistyki spotkań i przygotowania spójnych komunikatów:
- do wszystkich pracowników
- do partnerów biznesowych
- do osób rozstających się z organizacją
- do osób pozostających w organizacji
Sytuacja w organizacji może być dynamiczna, należy więc pamiętać o regularnej komunikacji wykorzystując różne formy i narzędzia od spotkań (osobistych lub online) do komunikatów pisemnych.
- Przygotowanie emocjonalne
Proces przeprowadzania organizacji przez zmianę jest procesem złożonym, zwłaszcza gdy w grę wchodzą także zwolnienia pracowników. Niedocenianym a ważnym aspektem jest zatem przygotowanie emocjonalne managerów do przeprowadzenia takiego procesu i wyposażenie ich w wiedzę na temat psychologicznych aspektów. W związku z tym należy przewidzieć i przygotować managerów na:
- możliwe różne reakcje pracowników
- możliwe obawy i pytania pracowników
- możliwe obawy i reakcje własne managerów
To, co niewątpliwie będzie pomocne, to umożliwienie przedyskutowania własnych obaw w gronie managerskim, przećwiczenia komunikatów lub uzyskanie wsparcia konsultantów zewnętrznych, którzy mają nie tylko wiedzę psychologiczną i biznesową, ale też pomagają spojrzeć na procesy z innej perspektywy.
Konsultanci w zespole Right Management uczestniczą w procesach przeprowadzania organizacji przez zmianę. Prowadzą warsztaty dla managerów i kadry zarządzającej dotyczące wszystkich ważnych aspektów związanych z procesem. Uczestniczą w rozmowach z pracownikami, także przy zwalnianiu pracowników, zapewniając im wsparcie psychologiczne w momencie wręczania wypowiedzeń oraz prowadzą programy outplacementowe dla osób odchodzących z organizacji.